Wręczono nagrody za niestandardowe działania uczelni

Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie – powiedział kiedyś Paul Arden z Saatchi & Saatchi. Twórcy kreatywnych projektów (reklamy, kampanie promocyjne, gadżety itp.) dla szkół wyższych z pewnością go posłuchali. Dlatego w zalewie przeciętnych, banalnych lub po prostu głupich pomysłów na promowanie uczelni są nietuzinkowe i kreatywne. Takie poznaliśmy 7 marca 2025 r. podczas finału konkursu na kreatywną kampanię szkoły wyższej – Genius Universitatis 2025.

Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego w EXPO XXI w Warszawie. W uroczystej gali brali udział twórcy najbardziej kreatywnych prac, które przyczyniły się do sukcesów rekrutacyjnych uczelni. Konkurs Genius Universitatis 2025 przeprowadzono aż w dziewięciu kategoriach:

  • Genius Hero – nagroda dla dyrektora marketingu
  • Genius Stars – nagroda dla zespołu marketingu
  • reklama prasowa
  • event
  • gadżet promocyjny
  • kampania w mediach społecznościowych
  • film promocyjny
  • branded content
  • Genius AD – nagroda za niestandardowe działania

Do tegorocznej edycji zgłosiły się 32 uczelnie, które zaprezentowały łącznie 95 prac konkursowych. Nadesłane projekty oceniało grono znakomitych ekspertów pod kierownictwem prof. dr. hab. Artura Krajewskiego. W składzie gremium oceniającego znaleźli się:

  • Joanna Bednarkiewicz | Publicis Worldwide
  • Bartosz Dembiński | bartoszdembinski.pl
  • Katarzyna Dragović | Szkoła Mistrzów Reklamy
  • Adam Nowakowski | Meta
  • Ewa Opach | IAB Polska
  • Piotr Płachecki | Fabryka Komunikacji Społecznej
  • Adam Sanocki | Polskie Porty Lotnicze
  • Bartosz Stawiarz | Perspektywy Press
  • Jacek Szlak | Marketing przy Kawie
  • dr Jan Zając | Sotrender

Prezes Perspektywy Press Waldemar Siwiński przywitał gości i partnerów konkursu: Cieszę się, że uczelnie wykazują niezmienną aktywność w tworzeniu kreatywnych projektów, które odgrywają niebagatelną rolę w zabieganiu o kandydatów na studia.

Dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, zauważyła: W dynamicznie rozwijającym się świecie jedną z najbardziej pożądanych kompetencji staje się kreatywność. Kształcenie ma dziś charakter międzynarodowy, a polskie uczelnie muszą nieustannie walczyć o visibility i prestiż wśród zagranicznych kandydatów. Nowoczesny, kreatywny i przemyślany marketing może tu odegrać kluczową rolę.

Podczas gali głos zabrał także prof. Artur Krajewski – przewodniczący kapituły, który podzielił się swoją opinią na temat komunikatów marketingowych kierowanych do kandydatów na studia: Najważniejszym elementem budującym dobrą kampanię jest pomysł ściśle powiązany z tożsamością uczelni – powiedział. To nie tylko kwestia wyróżnienia się, ale także unikalnego profilowania wartości, które uczelnia oferuje. Tworząc programy zachęcające studentów, uczelnie często stawiają na innowacyjność, prestiż kadry akademickiej, współpracę z ekspertami lub partnerstwa zagraniczne, biznesowe i rządowe. Na profil uczelni duży wpływ ma także jej historia, której śladem są absolwenci i ich osiągnięcia. To właśnie ten element buduje emocje i autentyczność, a jednocześnie przekłada się na realne korzyści płynące z wyboru danej szkoły wyższej.

Prof. Krajewski zauważył też, że konkurs Genius Universitatis po raz kolejny dowodzi słuszności przysłowia „szewc bez butów chodzi”: Uczelnie, które kształcą studentów w zakresie projektowania i produkcji kampanii reklamowych, często nie potrafią stworzyć własnej strategii promocji, mimo że byłaby to najlepsza wizytówka ich potencjału.

 Produkować pożądane treści i budować markę uczelni

Jak przekonać słuchaczy, że fizyka otacza nas wszędzie i jest naprawdę interesująca, a jednocześnie budować markę uczelni jako instytucji, która rozbudza pasję do nauki i potrafi wyjaśniać nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia? Najlepiej… nie zamulać. Z tego założenia wyszli autorzy podcastu „Fizyka bez zamulania”. Gospodarzem i współtwórcą podcastu jest dr inż. Maciej Mulak, prof. Politechniki Wrocławskiej. Podcast cieszy się olbrzymim zainteresowaniem, a jego treści są regularnie publikowane na YouTubie i Spotify. Nic dziwnego, że Politechnika Wrocławska zdobyła główna nagrodę w kategorii Branded content.

Tajemnica Uniwersytetu Śląskiego

Nic tak nie wzbudza ciekawości, jak poczucie tajemniczości i grozy. Uniwersytet Śląski wykorzystał tę wiedzę, tworząc grę „Kryminalne zagadki Katowic”. W cyklu dziewięciu spotkań uczniowie szkół ponadpodstawowych mogli poszerzyć swoje kompetencje z zakresu kryminologii, kryminalistyki, prawa i psychologii, a jednocześnie zapoznać się z potencjałem naukowym uczelni i różnorodnością jej oferty edukacyjnej oraz infrastruktury badawczej. Uczestnicy zabawy wcielili się w role detektywów rozwiązujących zagadkę tajemniczego zabójstwa antykwariusza z Katowic Artura. Autorzy scenariusza przygotowali dokumenty, poszlaki i liczne dowody rzeczowe, które w ramach śledztwa analizowali uczniowie. Uczestnicy poznali rozwiązanie zagadki podczas finału projektu symulowanej rozprawy sądowej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Kapituła konkursu Genius Universitatis doceniła te kreatywne działania, przyznając Uniwersytetowi Śląskiemu nagrodę główną w kategorii Event.

 Dach nad głową

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Gmachu Głównego Politechniki Warszawskiej jest rozeta – witraż nad Dużą Aulą. Uczelnia postanowiła ten symbol wykorzystać jako grafikę parasola w myśl hasła „miej zawsze ze sobą swój kawałek Politechniki”.

Praktyczne, proste, genialne – tak można w skrócie opisać pomysł Politechniki Warszawskiej. Efektem była pierwsza nagroda w konkursie Genius Universitatis w kategorii Gadżet.

Przerwij krąg przemocy

Bullying i przemoc towarzyszy młodym ludziom na co dzień. Niektórzy są ofiarami, niektórzy sprawcami, a inni jedynie świadkami. Wszyscy tworzą krąg przemocy. Krąg, który niszczy ich życie i wpływa na przyszłość bez względu na rolę, jaką w nim odgrywają poszczególne osoby.

Statystyki są brutalne. Co trzecie dziecko w wieku szkolnym doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, a odsetek zgłoszeń jest niepokojąco niski. Unikalna ekspertyza naukowców z Uniwersytetu SWPS, którzy prowadzą badania w tym obszarze, posłużyła do stworzenia programu edukacyjnego RESQL, którego odbiorcami byli uczniowie i nauczyciele. Cel programu to zwalczać przemoc w szkołach. Wspólnie z partnerami: spółką RESQL oraz Fundacją UNIQA Uniwersytet SWPS postanowił sfinansować wdrożenie systemu w 100 szkołach i jednocześnie zorganizować ogólnopolską kampanię społeczną.

„Przerwij krąg przemocy” – właśnie to CSR-owe działanie zyskało uznanie w oczach jurorów i Uniwersytet SWPS mógł cieszyć się ze statuetki w kategorii Genius AD (nagroda za niestandardowe działania).

Studia? Damy radę!

Uniwersytety WSB Merito razem ze znanymi influencerami stworzyli treści, które inspirują i pobudzają odbiorców do refleksji. Kampania „Studia? Damy radę!” w mediach społecznościowych pokazała możliwe ścieżki kariery i wyzwania związane ze stawianiem pierwszych kroków na uczelni. Do współpracy zaproszono trendsetterów, którzy wnieśli do kampanii swoje doświadczenia i wiedzę, m.in. dotyczące zdrowia psychicznego: Hanię Sywulę, Karolinę Tuchalską-Siermińską, Dodo Knitter, Paulinę Mikułę, Darię Betkę, Emilię Dankwa, Hanię Pliszkę, Wiktorię Guzę. Kampania okazała się wielkim sukcesem promocyjnym uczelni, a kapituła Genius Universitatis postanowiła przyznać jej główną nagrodę w kategorii kampania w mediach społecznościowych.

 AI tworzy

Kampania Uniwersytetu Gdańskiego „Wspomnień nie wygenerujesz, stworzysz je u nas” to historia piątki studentek(-ntów), reprezentantów pokolenia Z, które dorastało w świecie nowych technologii. Tacy ludzie wiedzę i umiejętności zdobywają w sieci, a naukę często łączą z aktywnością na rynku pracy. Kluczowe są relacje, które dopełniają poczucie osobistej satysfakcji, stanowiącej wyznacznik sukcesu. W kampanii wykorzystano AI i za jej pomocą zostały wygenerowane cztery różne kreacje.

Kampanię uczelnia realizowała wielokanałowo: internet, indoor, outdoor, media społecznościowe, portale regionalne i edukacyjne, strona WWW uczelni, plakaty etc. W Genius Universitatis prace UG zostały nagrodzone w kategorii reklama prasowa (I miejsce) oraz film promocyjny (III miejsce).

Mówić tak, żeby nas słuchano

Universytety WSB Merito stworzyły content pokazujący problemy oraz wyzwania, przed jakimi stoi pokolenie Z. Główna idea była prosta i zgodna z wartościami uczelni. Chcesz połączyć pracę ze studiowaniem i mieć przy tym czas dla siebie? Poznaj Uniwersytety WSB Merito (wcześniej Wyższe Szkoły Bankowe) i przekonaj się, że z łatwością znajdziesz czas na studia, czas na pracę, czas na życie. Sprawny montaż i autentyzm dopełniły swego – uczelnia zgarnęła główną nagrodę Genius Universitatis w kategorii film promocyjny.

 Baw się tym, co robisz (z sukcesem!)

Prowadzi ze swoim zespołem konsekwentnie przez wiele lat odważną, otwartą i odpowiedzialną komunikację. Stworzyła ze swojej uczelni lovebrand, którego odbiorcy z dumą i satysfakcją utożsamiają się z wartościami i misją Uniwersytetu SWPS. Jej zespół i ona sama byli wielokrotnie nagradzani w ogólnopolskich konkursach dla Dyrektora Marketingu Roku, TOP 5 CMO w Polsce oraz za wybitne osiągnięcia w zarządzaniu i marketingu (Kotler Awards Poland 2024). Kinga Nowacka od prawie 20 lat odpowiada na uczelni za marketing i sprzedaż. Obecnie kieruje pracą około 50 osób w sześciu kampusach w Polsce.

Sama o sobie mówi, że jest do bólu konkretna i potrafi walczyć o swój zespół jak lwica. Najbardziej ceni wartości, z których wyrosła jej uczelnia – bunt i niezgodę na przeciętność. Z tych wszystkich powodów właśnie Kinga Nowacka, dyrektorka marketingu i sprzedaży, zastępczyni dyrektor generalnej oraz członkini zarządu Uniwersytetu SWPS, została uhonorowana nagrodą specjalną Genius Universitatis – Genius Hero.

 Gwiazdy marketingu

Centrum Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach to ekipa, jak sami mówią o sobie jej członkowie, wystrzałowa, pełna energii, zawsze gotowa! Marketing to nasza misja pełna pasji i ambicji wizja. Posty, eventy, rekrutacja − tu się liczy dobra relacja!

Zespół składa się z 20 zaangażowanych, kreatywnych i dopełniających się pod każdym względem osób, które pracują w ramach określonych działów i jednostek: Dział Komunikacji, Dział Promocji, Dział Rekrutacji, Rzecznik Prasowy, AS Radio. Zespół wyróżnia profesjonalizm, kreatywność, ogromna wiedza w obszarze promocji, marketingu, komunikacji i cyfryzacji. Prof. dr hab. Wojciech Dyduch, prorektor ds. kształcenia i współpracy międzynarodowej UE w Katowicach, powiedział o pracy tego zespołu: Działania marketingowe, które zostały zaplanowane i przeprowadzone przez Centrum Marketingu naszej uczelni, były zawsze trafne i skuteczne, od kampanii rekrutacyjnych po promocję wydarzeń naukowych i kulturalnych. Kapituła Genius Universitatis również doceniła wysiłek marketingowy i przyznała nagrodę Genius Stars dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

 

FINALIŚCI KONKURSU GENIUS UNIVERSITATIS 2025

REKLAMA PRASOWA

  1. Uniwersytet Gdański
  2. Politechnika Wrocławska
  3. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

EVENT

  1. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  2. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  3. Uniwersytet SWPS

GADŻET PROMOCYJNY

  1. Politechnika Warszawska
  2. Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ex aequo
  3. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie ex aequo
  4. Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

BRANDED CONTENT

  1. Politechnika Wrocławska
  2. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  3. Uniwersytet Medyczny w Łodzi

FILM PROMOCYJNY

  1. Uniwersytety WSB Merito
  2. Politechnika Gdańska
  3. Uniwersytet Gdański

KAMPANIA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

  1. Uniwersytety WSB Merito
  2. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
  3. Wojskowa Akademia Techniczna ex aequo
  4. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego ex aequo

GENIUS AD

  1. Uniwersytet SWPS ex aequo
  2. Uniwersytet Gdański ex aequo
  3. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  4. Łódź Akademicka

GENIUS HERO

  1. Uniwersytet SWPS

GENIUS STARS

  1. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Gratulujemy Laureatom!